شاید در ابتدا موضوع این مطلب کمی متناقض دیده شود که اینگونه هم هست اما در واقع در جامعه ای درحال گذار مانند جامعه ی ما مصادیق فراوانی دارد.

در این مطلب به جنبه های مثبت فراوان آموزش مجازی در آموزش و پرورش می پردازم که می تواند با فضای پسا برجامی ما نیز کمی هماهنگ باشد......

قضیه:آموزش و پرورش فعلی کشور ما به دلائل عمده ای فشل و از کار افتاده است و این از کار افتادگی در کوتاه مدت و بلند مدت هزینه های مادی و معنوی بر روی دست مسوولان و همچنین اثرات آن بر روی جامعه می گذارد. از جمله ی این آسیب ها که برای تنقیح هر کدام از آنها باید به صورت مفصل صحبت کرد شامل:رشد تک بعدی دانش آموزان،نمره گرایی،متناسب نبودن سرفصل ها با مخاطب،عدم فهم صحیح جهتی که دانش آموز در ساختار طی می کند،توده ای بار آمدن،کلاس های افلاطونی و ارتباطات جریانی ،از بین رفتن خلاقیت و......که اگر محصولات این چند خط را بنویسیم خود روضه ایست که سالانه بر سر چندین میلیون دانش آموز در کشور عزیزمان ایران می آید.

برهان1:راه کاری که در کشورهای دیگر دنیا آغاز شده و در سال های آینده یکی از راه های اجتناب ناپذیر در کشورما نیز می شود بحث "آموزش مجازی "است این بحث اصلا بحثی تازه و جذاب نیست ما در این مقال می کوشیم به جنبه ها  و آثار فقط مثبت آن بپردازیم و لزوم به سمت آن حرکت کردن را روشن کنیم و انشالله در مطالب آینده به آسیب های آن نیز نظری بیفکنیم.....

یکی از مشکلات عمده ای که دانش آموز دهه 90 انقلاب اسلامی با آن درگیر است به شکل جدی تک بعدی شدن ،عدم مهارت های کافی برای زندگی آینده و در یک کلام گلخانه ای بزرگ شدن است که طبعا از اثرات مدرنیسیم ناقص نیز در کشور ما به شمار می رود.این تک بعدی شدن باعث می شود که دولت ها برای ساختن نیروهای کار آینده جامعه را به سمت ساختن نیرو کار ماهر از جمله مهندسین و تکنسین ها و دکترها و...سوق دهند تا رشد اقتصادی جامعه را تضمین کنند و به علومی چون علوم هنری مانند موسیقی،سینما و...و یا علوم انسانی و اجتماعی چندان همت نمی گمارند.این باعث می شود که اکثر دانش آموزان بی خبرانه در وادی علوم  فنی و پزشکی گرفتار شوند اما آموزش های مجازی زمینه را فراهم می کند که علاوه بر اینکه همه به صورت برابر از نعمت آموزش بهره مند بشن بلکه کسی که تمایل به دانستن علوم و رشته های دیگه ی درسی هم داره از اون ها هم بهره مند بشه.

برهان2:آموزش مجازی مخصوصا با این حجم از استفاده از فضای مجازی در ایران باعث میشه خیل کثیری از دانش آموزان درگیر محتوای فراهم شده در خلال آموزش های درسی شون بشن مثلا در ارتباط با زبان انگلیسی که واقعا به گفته قاطع تمامی اساتید و کارشناسان با این متد قادرنیستیم بر افزایش چهار یا پنج مهارت زبانی به دانش آموزان ما می تونیم یک ذخیره کامل برای دانش آموزان ایجاد کنیم که میلیونها ساعت نفر دانش آموزان درگیر کارهای مطالعاتی و درسی باشند.

این کار باعث یکسان سازی شدن از قرائت های مختلف از متون درس باشه و همچنین این طوری هر ایرانی از حق برخورداری از بهترین استاد بهره مند هستش که خودش نزدیک شدن به عدالت آموزشی است.

برهان 3:جمهوری اسلامی که خود را امروز رتبه اول منطقه در تولید علم و ساحات پژوهشی می داند با مجازی کردن فرایند آموزشی خودش می تواند هژمونی علمی و آموزشی خودش را در مقطع آموزش و پرورش با ترجمه به خیل کثیری از عرب زبانان یا فارسی زبانان منطقه توسعه دهد که این کار باعث افزایش برد انقلاب اسلامی در ده سال بعد از گسترش این طرح خواهد شد که این طرح دقیقا به معنای صدور انقلاب است.چه بسیار دل های آماده که منتظر کلامی از طرف این نظام است.....

با جهت دهی دانش آموزان به سمت علوم مختلف و شکل گیری گروه ها و تیم ها در فضای مجازی به جای کلاسهایی که به دانش آموزان جمود و دائما گوش دادن به معلم و حقنه کردن کلمات را می آموزند می توان به سمت پرورش ایده ها ،تولیدات علمی به روزتر و خلاقانه تر بود.

برهان 4:این روش به خاطر علم محور بودن نمره اصلا مطرح نیست چرا که دانش آموزان خود به دنبال علم مورد نظر می گردند و با توجه به محتواها و روش هایی که نسبت به ارایه مدارک و ایجاد تولیدات خود باعث موقعیت های شغلی می شود نه آنکه منتظر مدرک ویا فرصتی که دولت برای او ایجاد بکند می افتد.

همچنین می توان با ایجاد شرایط بازده کلاس ها را بالا برد و این فرصت را به دانش آموزان داد که خود انتخاب کنند چگونه درس بخوانند و هر استعداد و مهارتی که دارند را شکوفا کنند نه آنکه ما به آنها تحمیل کنیم.

فضای کشور که از بروکراسی های پر پیچ و خم اموزش و پرورش نالان است و تعداد بی شمار معلمان و آموزگاران از همه ی انواع!!حق التدریسی و دائم و....تا کارمندان و کارکنان که تعداد آنها با کشور چین برابری می کند به تدریج این بار گزاف از روی دوش دولت برداشته شده و سرمایه های آزاد شده به پای استعدادها و رشد همه جانبه ی کیفی و کمی ساختار که مجازی و چه حقیقی بر می گردد.

برهان 5:این روش مقدمه ای برای باز شدن گفتگوی میان استاد و شاگرد و شکل گرفتن فضای تراکنشی بین آنها ست و دیگر جریان وجود ندارد و این باعث رشد استعداد ها می شود.

این امکان سخت وجود دارد که با مدارس برتر شروع شده و آن هم در برخی حوزه ها سپس در صورت موفقیت و گرفتن آسیب های احتمالی سرریز های آن به سایرمدارس خواهد رسید.

با استمداد از نظریه ی قلیچ و متد استاد حاجی حیدری!

والسلام علی من اتبع الهدی!